Přestože se v českém zdravotnictví již výrazně změnily nástroje komunikace i role pacientů, pravidla pro reklamu na léky, která byla přijata před více než 20 lety, jsou stále stejná. Zákon rozvoj moderní doby zatím nijak nereflektoval a odborníkům, pacientským organizacím i průmyslu spíše komplikuje život.
Novela zákona o regulaci reklamy prošla na Ministerstvu průmyslu a obchodu připomínkovým řízením, nyní probíhá jeho vypořádání. Původní návrh byl stručný a týkal se evropské směrnice a reklamy na kojeneckou výživu. Komplexní návrh úprav podalo i Ministerstvo zdravotnictví, avšak většinu návrhů MPO odmítlo.
„Bohužel musím konstatovat, že MPO většinu návrhů z oblasti zdravotnictví odmítlo a novela v současné podobě nepřináší prakticky žádné významné dopady. Pokud novela projde bez dalších úprav, budeme tady mít i nadále zastaralou a neaktuální právní regulaci, která pacientským organizacím, odborníkům, všeobecným sestrám nebo průmyslu spíše komplikuje život,“ komentoval výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu David Kolář.
O tématu diskutovali minulý týden odborníci v rámci Letní školy Akademie pacientských organizací a shodli se, že je potřeba zákon změnit. Pokud chce podle nich mít ČR edukované pacienty a pacientské organizace, aby mohli být partnery lékařů, musí se jim umožnit přístup k ověřeným a relevantním zdrojům.
Není také možné považovat každou informaci, která se týká léčiv, za reklamu, upozorňují odborníci.
Legislativní proces je na začátku a existují ještě možnosti, jak konečnou podobu novely naposledy v tomto volebním období změnit. V září bude MPO finalizovat materiál po meziresortním připomínkovém řízení, první čtení v Poslanecké sněmovně by se mělo uskutečnit v únoru příštího roku. Zákon by měl nabýt účinnosti od 1. ledna 2026.